خانه / اسلايد / سه راه عملی برای سعادت 

سه راه عملی برای سعادت 

سه راه عملی برای سعادت

 

بگفته مفسرین مراحل عملی مکلف سه مرحله است ( آیات فوق در سه جمله اشاره باین مراحل کرده) اول: ازاله عقائد فاسده از قلب، سپس: حضور معرفه الله و صفات و اسماء او در دل ، و سوم اشتغال بخدمت .

 

نکته قابل توجه اینکه: نماز را فرع بر ذکر پروردگار می شمرد ، بخاطر آنست که تا بیاد او (خدا) نیفتند و نور ایمان در دل او پرتو افکن نشود به نمازنمی ایستد. بعلاوه نمازی ارزشمند باشد، که توأم با ذکر او و ناشی از یاد او باشد.

 

و اینکه بعضی ذکر پروردگار را تنها به معنی (الله اکبر یا بسم الله الرحمن الرحیم) که در آغاز نماز گفته می شود تفسیر کرده اند در حقیقت بیان مصداقهائی از آن است.۵۴

 

و نیز بانوامین-در تفسیر خود میفرمایند : پس از بیان حال و سر انجام آدم شقی در مقام حال کسانی بر آمده که رستگار گردیده اند و آنان کسانی می باشند که تزکیه نموده اند و آنان کسانی می باشند که تزکیه نفس نموده اند، و در مقام مجاهده با نفس برآمده، و آنچه از صفات ذمیمه و اخلاق نکوهیده در خود یافتید ، با کوشش بسیار از خود مرتفع نمودند و خود را مهذب و خالی از غل و غش طبیعت گردانیدند. و پس از آنکه قلب و دل آنان پاک و پاکیزه گردیده ، با روح پاک نورانی پروردگار خود را یاد نموده و در مقام نماز و اطاعت برآمده.

 

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *