خانه / اسلايد / بحثی راجع به تزکیه 

بحثی راجع به تزکیه 

بحثی راجع به تزکیه

 

« قد افلح من تزکی»

 

در اهمیت “تزكيه” همين بس كه در قران كريم به صورت استثنایی به یازده قسم از جانب خدای سبحان در سوره شمس اشاره شده است.

” بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها، وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها، وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها، وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها، وَ السَّماءِ وَ ما بَناها، وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها، وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها، فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها، وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها”۶۰

 

سوگند به آفتاب و روشنى‏اش به هنگام چاشت، و سوگند به ماه چون از پى آن برآید، و سوگند به روز چون گیتى را روشن کند، و سوگند به شب چون فرو پوشدش، و سوگند به آسمان و آن که آن را بر آورده، و سوگند به زمین و آن که آن را بگسترده، و سوگند به نفس و آن که نیکویش بیافریده، سپس بدیها و پرهیزگاریهایش را به او الهام کرده، که : هر که در پاکى آن کوشید رستگار شد، و هر که در پلیدى‏اش فرو پوشید نومید گردید.

 

بیشترین قسم‌های قرآنی در سوره شمس است مي فرمايد:

 

وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها

 

الْقَمَرِ إِذا تَلاها،

 

وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها

 

وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها، وَ السَّماءِ وَ ما بَناها، وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها،

 

ای انسان) قسم به خورشید و ماه ، قسم به زمین و آسمان ، قسم به شب و روز ، و…به خالق هستی بخش آنها؛ این چنین قسم یاد می کند!!!

 

کمی در این آیات تامل کنیم که خداوند بعد از اینکه به مخلوقات عظیمش چون آسمان و زمین و خورشید… چنین قسم یاد میکند چه موضوع مهمی را میخواهد به بشر بفهماند؟ !!

 

بله درست فهمیدیم ،آری برای فهماندن فقط یک موضوع است «قد افلح من زکاها (۹)» ، به همه اینها قسم ، هر کس نفس خود را تزکیه کرد رستگار شد (سعادتمند می شود).

 

و بعد گروه مخالف را هم بیان می کند و میفرماید: «قد خاب من دساها(۱۰)» هر کس در پی تزکیه نفس نباشد (آلوده به گناه و معصیت شده ) از الطاف الهی محروم می گردد. پس قرآن می فرماید: تنها راه نجات و رستگاری ، تزکیه و خودسازی و دوری از گناه و معصیت است

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *