حیات طیبه
نتيجه سير الي الله و تزكيه نفس “حيات طيبه” أي است كه أثار بسيار بر أن مترتب مي باشد.
قرأن مي فرمايد:
“مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ”۷۰
هركس چه زن و چه مرد كار شايسته انجام دهد و مؤمن باشد ، بدو ( در اين دنيا ) زندگي پاكيزه و خوشايندي ميبخشيم و ( در آن دنيا ) پاداش ( كارهاي خوب و متوسّط و عالي ) آنان را بر طبق بهترين كارهايشان خواهيم داد .
توضيحات : « فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً » : حتماً بدو زندگي خوشايند و پاكيزهاي ميبخشيم . مراد زندگي فردي لبريز از قناعت و رضايت و شكيبائي بر مصائب جهان و شكر بر نعمتهاي يزدان ، و به تبع آن زندگي جمعي قرين با آرامش و امنيّت و رفاه و صلح و صفا و محبّت و دوستي و تعاون و همكاري و ديگر مفاهيم سازنده انساني است .
حیات طیبه حیاتي برتر از حیات حیوانی و مانند آن است. و دارای آثار و خواصی است . با در نظر گرفتن آنان که از راه حق و تعالیم وحی دور شدند و در نتیجه حیات آنها آتش جهنمی شد که «لا یحیی فیها و لا یموت »، عده ای از حیات طیبه برخوردار می شوند هم در دنیا به آرامش و صلح و صفا میرسند، و هم در آخرت از نعمتها و الطاف الهی بر خوردار می شوند.
پس برای هر عاقلی واضح و روشن است که سبب شرافت بنی آدم (انسان) بر سایر حیوانات ، دفع ملکات ردیه و صفات رذائل، و کسب اخلاق حمیده و تحصیل فضائل است، و به حکم محکم عقل و نص مستفیض نقل، بر هر یک از افراد و سالکین منهج سداد لازم است که : اولاً از آیینه دل زنگ رذائل را زائل، و بعد از آن به حلل فضائل آن را نائل سازد، چنانچه گفته شده :
روی جانان طلبی آینه را قابل ساز و نه هرگز گل نسرین ندهد آهن و روی
لذا [خود شناسی و خدا شناسی مقدمه تزکیه و سیر الی الله است] . و نیز ظاهر است که تخلیه از صفات ناپسند، و تحلیه به ملکات ارجمند، موقوف است بر شناختن آنها و کیفیت معالجات مقرره ، و متکفل تفصیل این مطالب علم اخلاق است و علماء ما «رضوان الله علیهم» در این علم کتابهای بسیار تالیف کردهاند.