خانه / اسلايد / آخرت باقی و ابدی است  

آخرت باقی و ابدی است  

آخرت باقی و ابدی است

 

در این آیه خطاب به عموم بشر میفرماید: حقیقت همان است که گفتیم که رستگاری در تزکی و یاد پروردگار است، و لکن شما انسانها در پی پاک شدن نیستید. و بر اساس دعوتی که طبع بشری شما دارد شما را به تعلق تام بدنیا و اشتغال به تعمیر آن و ترجیح آن بر زندگی آخرت می خواند.

 

بل شما خود می گزینید از مجاز زندگانی جهان و مال و آز

 

وآن سرای آخرت باشد دیگر مر شما را بهتر و پاینده تر ۹۲

 

ولی «و الاخره خیر و ابقی» کلمه «ابقی باقی تر» . معمولا در مقایسه بین دو چیز استعمال می شود که عمر یکی بلند تر از دیگری باشد. میگویند این باقی تر و بادوام تر است، و زندگی آخرت چنین نیست که بادوام تر است بلکه زندگی آخرت الی الابد باقی است .

 

سؤال پس چرا در آیه فرمود زندگی آخرت باقی تر و بهتر؟ جواب اینستکه مقام آیه در مقام ترجیح ، همین مقدار کافی است که آخرت خوب تر و باقی تر نسبت به دنیا است؛ هر چند ابدی و باقی هم هست. و عامل اصلی انحراف از برنامه تزکیه و فلاح و رستگاری را میفرماید: ( بل تؤثرون الحیاة الدنیا) بلکه شما حیات دنیا را مقدم می دارید. در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است (والآخرة خیر وابقی).

 

واین در حقیقت مطلبی است که در احادیث آمده «حب الدنیا رأس کل خطیئه» در حالی که هیچ عقلی اجازه نمی دهد که انسان (سرای باقی) را به متاع فانی بفروشد به این لذت مختصر و آمیخته با انواع درد و رنج را ، بر آن همه نعمت جاودان و خالی از هرگونه نا ملائمات مقدم بشمرد.

 

ای عزیز بدان که دنیا همه سراب است و سراب و خیال است اندر خیال بقول مولوی:

 

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ

 

دانی که پس از عمر چه ماند باقی مهر است و محبت است و باقی همه هیچ

 

هدف از خلقت عالم هستی، رسیدن به معرفت خداوند هستی آفرین است و رسیدن به لقاء اسماء و صفات اوست. معرفت خدای لایزال حیی و قیوم و آنکه دارای صفات جمال و جلال و کمال مطلق است ، این معرفت سبب محبت او، و شوق به سیر و حرکت به سوی هدف خلقت که رسیدن به آرامش و اطمینان (با نفس مطمئنه ) در جوار ملکوتی اولیای الهی و قرب خداوند متعال میشود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *