خانه / اسلايد / چگونه حب دنیا را از دل بیرون کنیم؟ 

چگونه حب دنیا را از دل بیرون کنیم؟ 

چگونه حب دنیا را از دل بیرون کنیم؟

 

اما چگونه می توان حب دنیا را از دل بیرون کرد با اینکه ما همه فرزندان دنیائیم و علاقه فرزند به مادر یک امر طبیعی است؟! این نیاز به آموزش فکری و فرهنگی و عقیدتی ، و سپس تهذیب نفس دارد.

 

و از جمله اموری که می‌تواند بالاترین کمک را به سالکان راه در این مسیر کند ملاحظه عاقبت کار دنیا پرستان است. فراعنه با آنهمه قدرت و امکانات مالی سرانجام چه کردند؟ قارون از این همه گنج ها که کلید آن ها را چندین انسان نیرومند به زمین می کشیدند ، چه اندازه با خود برد؟!

 

قدرت های عظیمی را که در عصر و زمان خود می‌نگریم ، و با نسیمی دفتر زندگیشان برهم می خورد ، و با یک گردش لیل و نهار از تخت قدرت فرو می افتند، و کاخ‌ها و ثروت هایشان را می گذارند و می گریزند، و یا به زیر خاک پنهان می‌شوند، خود بهترین واعظ و معلم ماست .

 

این سخن دامنه‌دار را با حدیثی از امام حسین علیه السلام که بسیار رسا و گوی اسب پایان می دهیم: از حضرتش پرسیدند که افضل اعمال نزد خدا چیست؟

 

فرمود: «ما من عمل بعد معرفه الله عز و جل و رسوله (ص) افضل من بغض الدنیا».

 

«هیچ عملی بعد از معرفت خداوند و رسولش افضل از دشمنی با دنیا نیست ».

 

و سپس افزود: زیرا برای حب دنیا شُعب بسیاری است، و معاصی نیز شُعب بسیاری دارد، اولین چیزی که با آن معصیت خدا شد معصیت ابلیس بود و در آن زمان که ابا کرد و «تکبر» ورزید و از کافران شد.

 

سپس «حرص» بود که سرچشمه معصیت (و ترک اولای) آدم و حوا گشت در آن زمان که خداوند متعال به آنها فرمود: «از هر جای بهشت می خواهید بخورید، ولی نزدیک این درخت (ممنوع) نشوید که از ستمکاران خواهید بود» ولی آنها به سراغ چیزی رفتند که به آن نیاز نداشتند!

 

و همین برای فرزندان آنها تا روز قیامت باقی ماند. چرا که غالب چیزهایی را که انسان می طلبد به آن نیازی ندارد (نیازها غالباً منشا گناه نیستند، آنچه منشأ گناه است هوس‌ها و امور زاید بر نیاز است).

 

سپس «حسد» بود که سرچشمه گناه فرزند آدم شد، نسبت به برادرش حسد ورزید و او را به قتل رساند. و دیگر حب زنان و حب دنیا ، حب ریاست، حب راحتی، حب سخن، و حب برتری ، حب ثروت است. این هفت خصلتند که همگی در حب دنیا جمع اند.۱۱۸

 

و لذا پیامبران و دانشمندان بعد از آگاهی بر این حقیقت گفته اند: «حب الدنیا رأس کل خطیئه»۱۱۹

 

خداوندا حب دنیا را که ریشه همه گناهان است از دل ما بیرون ببر.

 

خدایا خودت در مسیر پر پیچ و خم تکامل دست ما را بگیرد و به سر منزل مقصود برسان .

 

خدایا تو از پنهان و آشکار آگاهی گناهان مخفی و آشکار ما را به لطف و کرم خودت ببخشا.

 

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *