خانه / اسلايد / ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر مبارک باد

ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر مبارک باد

روز مادر و روز زن در تقویم شمسی مصادف با ۲۰ جمادی الثانی و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است.

یکی از مناسبت‌های مهم و با ارزش در تقویم ایرانیان روز مادر است. مادر مقام والایی در پیشگاه خداوند داشته و یکی از پاک‌ترین، زیباترین و دلسوزانه‌ترین محبت‌های موجود در عالم هستی متعلق به وجود مادر است. به همین منظور برای گرامیداشت زحمات بیشمار مادر، روز ولادت حضرت زهرا (س) که اسوه و الگویی از بهترین و برترین زنان عالم و مادری نمونه و بی مانند در جهان هستی هستند را به عنوان روز مادر و روز زن انتخاب کرده‌اند.

تاریخ روز مادر ۱۴۰۲

  • تاریخ دقیق روز مادر در تقویم شمسی برابر با چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق روز مادر در تقویم قمری برابر با ۲۰ جمادی الثانی ۱۴۴۵ است.
  • تاریخ دقیق روز مادر در تقویم میلادی برابر با ۳ ژانویه سال ۲۰۲۴ است.

ولادت حضرت فاطمه زهرا

زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) از تولد تا شهادت

ولادت در رابطه با تاریخ ولادت حضرت زهرا (س) اختلاف نظراتی وجود دارد ولی در بیشتر منابع شیعی، ولادت ایشان ۲۰ جمادی‌الثانی سال پنجم بعد از بعثت در شهر مکه ذکر شده است.
پدر و مادر حضرت فاطمه (س) فرزند حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) هستند.
ازدواج حضرت زهرا (س) خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که ازنظر مالی در رتبه‌های بالایی قرار داشتند اما رسول خدا (ص) همچنان مسئله را به نظر خداوند موکول می‌نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و گفت: ای محمد! خدا بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است.
فرزندان امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم (س) چهار فرزند حضرت فاطمه (س) و امیرالمومنین (ع) هستند. لازم به ذکر است به فرزند سقط شده (محسن) حضرت زهرا (س) که در جریان حمله عمربن خطاب به خانه آن حضرت نیز اشاره کرد.
کنیه کنیه، برای تعظیم و تکریم اشخاص به کار می‌رود. حضرت فاطمه (س) کنیه‌های زیادی دارد.

اُمّ‌الحسن / ‬ اُمّ‌الحسین / ‬اُمّ‌المحسن اُمّ‌الأئمة / اُمّ‌أبیها / اُمّ‌الخیرة / اُمّ‌المؤمنین اُمّ‌الأخیار / اُمّ‌الفضایل / اُمّ‌الأزهار / اُمّ‌العلوم / اُمّ‌الأسماء

القاب از مشهورترین القاب حضرت زهرا (س) می‌توان به زَهراء / معصومَه / مُبارَکه / بَتُول / طاهِرَه / زََکیَّه / راضیَه / صِدّیقَه / مَرضیَّه / سَیدة نِساء العالَمین / حانیَه‬ / مَنصورَه / مُحَدَّثَه / طَیّبَه / مُطَهَّرَه / عَلیمَه / عابدَه / صدیقه کبری و مَهدیَّه اشاره کرد.
تاریخ شهادت درباره علت شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلفی وجود دارد و تاریخ‌های متفاوتی را عنوان کرده‌اند. تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ مصادف با ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و یا ۳ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ قمری است.

تاریخ روز زن ۱۴۰۲ در ایران

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *