.
∷ |#حدیث_انتظار|
△ تـحـمـل فـراق!
⁖ ناگزير، خواهد آمد!
⩸ معصومان برای باورپذیری آسانتر پدیده ناآشنای غیبت، ویژگیهای آن را بیان کردهاند:
₪ ۲. بیان ویژگیهای غیبت
الف. مقدّر بودن غیبت
تفاوت غيبت با روال عادى و معهود امامت، نياز به تحليل درست و عقلانى آن دارد و پذيرش استناد آن به حكمت الهى، در گرو تبيين و فهم عميق آن است.
برخى احاديث، ابتدا مسئله ديرباور غيبت امام قائم(ع) را حتمى، مستند به تقدير الهى و آن را واقعهاى قابل انتظار و پيشبينى دانسته و سپس آن را تحليل نمودهاند.
#پیامبر_اکرم (ﷺ) ، غيبت را نه يك امر اتّفاقى، بلكه گوشهاى از تدبير الهى براى نظام امامت و امّت اسلامى خوانده كه از پيش به اطّلاع ايشان رساندهاند.
🔅قائم از ميان فرزندانم با عهدى كه از من به او رسيده است، غايب مىشود.(۱)
◃ #امام_رضا_علیه_السلام نيز غيبت امام زمان(عج) و درازاى آن را به دست خداوند خوانده است:
يُغَيِّبُهُ اللَّهُ فى سِترِهِ ما شاءَ.(۲)
خداوند او را در پرده غيب خود، هر اندازه بخواهد، نگاه مىدارد.
⁙ در بيان حتمى بودن غيبت و طرّاحى الهى و از پيش آن، #امام_باقر_علیه_السلام به آيه:
﴿ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينِ﴾(۳)
اشاره نموده و غيبت امام عصر(عج) را تأويل تحقّق نيافته، امّا حتمى الوقوع آن شمرده و فرموده:
«تأويل اين آيه ناگزير خواهد آمد.»(۴)
ا – – – – –
۱) كمال الدين: ص۵۱
۲) همان: ص۳۷۶ ح۷
۳) ملك: آيه۳۰
۴) كمال الدين: ص۳۲۵ ح۳
📖 دانشنامه امام مهدی(ع) ج۳ ص۷۹
#امام_زمان علیهالسلام