خانه / اسلايد / شرايط ولي فقيه  

شرايط ولي فقيه  

 

 

شرايط ولي فقيه

 

حدیث:

 

فاما من کان من الفقهاء، صائنا لنفسه ، حافظا لدينه ، مخالفا لهواه، مطيعا لامر مولاه ، فللعوام ان يقلده ، و ذالك لا يكون الا بعض فقهاء الشيعه لا جميعهم .

 

هر کدام از فقهاء که نگهدارنده نفس خود از انحرافات ، و صبر انقلابی دارند، و محافظ دین خود، و مخالف به هوا و هوس خود، و مطيع فرمان خدايش باشد، بر عموم است که از او تقلید کنند و چنین صفاتی را بعضی از فقهاء شیعه دارند نه همه انها .

 

با توجه به واژه تقلید:

 

که به معنی پیروی است می فهمیم امور مردم در زمان غیبت به فقهای ربانی سپرده شده و آنها ولایت بر مردم دارند، و در این حدیث شرایط فقیه را که می تواند جانشین امام باشد نيز بیان میکند و می فرمایند: بعضی از فقها چنین هستند نه همه . لذا علماء هم باید تابع رهبر باشند.

 

مراد از ولایت فقیه آن است كه در زمان غیبت امام دوازدهم مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (فقيه عادلي که دارای شرایط گفته شده باشد، ولی امر مسلمین و امام آنها و سرپرست آنهاست . و بر جمیع مسلمانان اطاعتش واجب است ، حتی بر علما ء و مجتهدین.

 

اگر مجتهدی باشد که خود را رهبر اعلم می داند، در اعمال عبادتی برای خودش عمل می‌کند واجب است در احکام سیاسی اسلام، و اموری که بر رهبر مربوط می شود تابع مطیع امام امت باشد.

 

(اطاعت از رهبر مسلمین بزرگترین تکلیف الهی است، زیرا بقاء اسلام و نظام اجتماعی مسلمانان، و جلوگیری از تسلط طاغوت ها و کفار بر مسلمین، از آثار آن است .

که امام رضا (ع) میفرماید:

خداوند كه اطاعت از ولی امر در هر زمانی را واجب فرموده به جهت چند امر است :

اجرای قوانین وظیفه ولی امراست و حفظ و بقای اسلام و استقلال و آزادی.

 

 

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *