خانه / اسلايد / ارتحال حضرت زینب

ارتحال حضرت زینب

ارتحال حضرت زینب

 زینب علیه السلام در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده به جهان گشود ، در پنج سالگی مادر خود را از دست داد و از همان دوران طفولیت با مصیبت آشنا گردید . در دوران عمر با برکت خویش ، مشکلات و رنج های زیادی را متحمل شد ، از شهادت پدر و مادر گرفته تا شهادت برادران و فرزندان و حوادث تلخی چون اسارت و … را تحمل کرد . این سختی ها از او فردی صبور و بردباری ساخته بود .
القاب حضرت زینب :
ـ زینب کبری : این لقب برای مشخص شدن و تمییز دادن حضرت زینب (س) از سایر خواهرانش ( که از دیگر زنان امیرمومنان به دنیا آمده بودند ) بود . ـ الصدیقه اصغری : چون ( صدیقه ) لقب مبارک مادرش ، زهرای مرضیه (س) است و از سویی شباهت های بی شماری میان مادر و دختر وجود داشت ، لذت حضرت زینب را ( صدیقه صغری ) ملقب کردند . ـ عقیله / عقیله بنی هاشم / عقیله الطالبین : ( عقیله ) به معنای بانویی است که در قومش از کرامت و ارجمندی ویژه ای برخوردار باشد و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده ای داشته باشد . از دیگر لقب های حضرت زینب ، موثقه عارفه ، عالمه غیرمعلمه ، عابده آل علی ، فاضله و کامله است .
رحلت حضرت زینب (س) :
حضرت زینب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۳ هجری قمری از دنیا رفت . بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین ، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی شان عبدالله بن جعفر به شام رفته بود به لقاالله پیوست و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همان جا دفن گردید .
محل دقیق قبر مطهر حضرت زینب کبری علیها السلام :
از قدیم الایام سه مکان به عنوان قبر مطهر این بانوی بزرگوار مطرح است و هر کدام نیز طرفدارانی دارد .
۱ ـ قبری که در شهرک زینبیه امروز در نزدیکی دمشق ، پایتخت فعلی کشور سوریه وجود دارد . علمای قدیم از این مکان ( شهرک زینبیه ) به ( غوطه ) یا ( راویه ) تعبیر آورده اند . زائران ایرانی که جهت زیارت به سوریه می روند ، این مکان را زیارت می کنند .
۲ ـ محلی که در شهر قاهره پایتخت مصر به نام ( زینبیه ) مشهور است .
۳ ـ شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفی شده است ، گرچه در مدینه النبی محلی به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد . مرحوم حاج شیخ عباس قمی به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نوری ، و دیگران احتمال شام را تقویت کرده اند .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *