خانه / اسلايد / تولد امام علي (ع)  

تولد امام علي (ع)  

*****

 

تولد امام علي (ع)

 

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را

 

که به ماسوا فکندی همه سایهٔ هما را

 

دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین

 

به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

 

به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند

 

چو علی گرفته باشد سر چشمهٔ بقا را

 

برو ای گدای مسکین در خانهٔ علی زن

 

که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

 

تبريك تولد

 

تولد مولا متقيان به عالم بشريت و به همه پیروان ولایت تبریک عرض می کنم .

 

راجع به امام علي (ع) چند مسأله مطرح است

 

اول ـ ولات حضرت و تولد غیر متعارف ایشان در خانه کعبه و شکافتن دیوار خانه خدا و اسم علی که از علی الاعظم است و

 

دوم : مسأله شخصیت ایشان است که هر گروهی در باره او عقیده ای دارند. عده ای او را خلیفه اول و بعضی خلیفه چهارم و عده ای مسلمانان او را کافر و در شب قدر به شهادت میرسانند و عده نیز او را خدا یا در مقام الوهیت می دانند. (علی الهی) .

 

اما مهم اینکه حالا هر کسی تا چه اندازه در مسأله ولایت تحقیق کرده و یا فقط شنیده ایم؟ اهل سنت آنطور شنیده اند و شیعیان چیزهای دیگر شنیده اند همه علی را دوست دارند چون سفارش حضرت رسول (ص) است ولی کیا رفتند و تحقیق کردند که چی درست است و چه غلط . پس اینکه در عقیده ، مخصوصا در دین باید تحقیق کرد و هر عقیده ای را با دلیل و برهان قبول کرد و به آن یقین پیدا کرد. البته خیلی از غیر مسلمانان هم ارادت مخصوصي به مولا دارند. بلكه با شناختي از شخصيت او ىارند گر چه ممکن است به اسلام و ولایت هم عقیده نداشته باشند. اشعاری شهریار می گوید:

 

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت

 

متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را

 

******

 

اين قسمت از دعا بايد تعديل شود

 

با دعايي ديگر: با معانی بسیار بسیار عمیق

 

و مسأله مهمی که کمتر فهمیده شده در باره شناخت علی (ع) مسأله ولایت تکوینی و ولایت تشریعی ائمه معصومین است . که از این دید علی (ع) را باید شناخت .

 

و کمتر کسانی در پی چنین شناختی رفته اند. که از بُعد ولایی به اهل بیت توجه کنند

 

ببینیم در اين دعاي ماه رجب اهل بيت را چگونه معرفی می کند .

 

این دعای ماه رجب معانی بسیار عمیقی در بر دارد

 

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ، اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَىٰ سِرِّكَ، الْمُسْتَبْشِرُونَ بأَمْرِكَ، الْواصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ، الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ، أَسْأَلُكَ بِما نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيئَتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ لِكَلِماتِكَ، وَأَرْكاناً لِتَوْحِيدِكَ،

 

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است؛ خدایا، از تو می‌خواهم، به‌حق معانی تمام دعاهایی که متولیان امرت تو را به آن می‌خوانند، آنان که امین راز تو هستند و به امر تو شادند و بیان‌کنندگان و آشکارکنندگان بزرگی‌ات می‌باشند

 

ما به اين قسمت از دعا اشاره مي كنيم ولي نياز به توجه و صفاي دل دارد .

 

“فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَأَرْضَكَ حَتَّىٰ ظَهَرَ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ”

 

“فَبِهِمْ مَلأْتَ سَمَائِكَ وَ اَرْضِكَ”

 

آسمان و زمینت را با حقیقت آنان انباشتی

 

تا آشکار شد که معبودی جز تو نیست،

 

فَبِذٰلِكَ أَسْأَلُكَ، وَبِمَواقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَبِمَقاماتِكَ وَعَلامَاتِكَ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَنْ تَزِيدَنِى إِيماناً وَتَثْبِيتاً

 

پس به‌حق همه این‌ها و به جایگاه‌های توانمندی از رحمتت و به مقامات و نشانه‌هایت از تو می‌خواهم که بر محمّد و خاندانش درود فرستی و بر ایمان و پایداریم بیفزایی .

 

براي فهم اين دعا و اين قسمت از دعا بايد با معرفت الله و أسماء و صفات خداوند أشنا بود و نيز معرفت ولايت داشت . مي فرمايد:

 

“فَبِهِمْ مَلأْتَ سَمَائِكَ وَ اَرْضِكَ”

 

اين ها هستند كه نورشان موجب اين شده كه ساير موجودات برپا بشوند .

 

در اين جهان موجودي نيست مگر اينكه اين بزرگوارها همراهش هستند. ( حضرات با تمام موجودات) هستند. اينجاست كه براي فهم اين قسمت از دعا توجه كنيد به جمله أي در دعاي كميل همه با كميل أشنا هستيد

 

و باسماءك التي ملات اركان كل شيء

 

و از تو درخواست مي كنم به اسمائت كه پایه های همه چیز را پر کرده

 

منظور از اسماء در این کلام ملکوتی، و فراز عرشی اسماء لفظی نیست که مرکب از حروفند. منظور حقایق و واقعیات و مصادیقی هستند ، که الفاظ بر آنان دلالت دارد. مثلا «الله» لفظ است اما آن حقیقت که اسم الله بر آن تعلق دارد.

 

رحمت واقعی، لطف حقیقی، علم ذاتی، عدل عینی، و قدرت فعلی پایه های همه چیز را پرکرده، و به عبارت دیگر هر چیزی جلوه گاه خالقیت، بارئیت، مصوریت، و علم و بصیرت، و عدل و حکمت، و رحمت و رافت حقیقی حق است نه لفظی. همه عالم با حقیقت اسماء الهی برپا است.

 

موجودات به آن حقایق به وجود آمده اند، و به آنها برپا هستند، و از برکت آنها حیاتشان دوام می یابد، و به سبب آنها روزی می خورند.

 

با دقت در این حقیقت روشن می شود که اسماء لفظیه که ترکیبی از حروفند اسماء حقیقی اند، آنچه در همه شئون موجودات، و هویت و حیثیت کل شی ء مؤثر است اسماء حقیقیه است نه لفظیه.

 

در هر صورت اسماء حقیقیه واسطه تحقق حقایق در این بساط هستی است

 

آنچه که امور بیان شده در این دعا را تحقق می دهد لفظ قدرت که مرکب از (قاف و دال و را و تا) است نیست بلکه حقیقت قدرت و عین قدرت است

 

.اسمائی که پایه های کل شی ء را پر کرده اند در حقیقت حقایق موجوده ه

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *