خانه / اسلايد / ولایت خاصه حضرت مهدی(عج)

ولایت خاصه حضرت مهدی(عج)

ولایت خاصه حضرت مهدی(عج)

از مطالبی که راجع به انسان کامل بیان شد می توان دریافت که چرا به امام زمان(عج) القاب زیر داده شده:

۱ـ عین الله فی خلقه (چشم خدا در خلق) زیرا وقتی عبد فانی در حق شد، حق چشم و گوش و دست او می شود، چنانکه امام(ع) می فرماید: «انا یدالله و عین الله» و در مثنوی آمده است.

از عبادت نی توان الله شد * می توان موسی کلیم الله شد.

۲ـ نورالله (نور خدا)

۳ـ عین الله (چشمه حیات).

۴ـ المهذب (تهذیب شده).

۵ـ الولیّ

۶ـ خلیفة الله (جانشین خدا)

۷ـ قلب عالم امکان.

۸ـ عصاره موجودات

۹ـ قطب عالم وجود

۱۰ـ «لولا الحجة ، لساخت الارض باهلها»

(اگر حجت نباشد زمین اهلش را در خود فرو می برد)،

چرا که انسان کامل روح عالم است و بدن بدون روح می میرد. و همانطور که تمام اعضای بدن در برابر روح خاضعند و به فرمان او هستند، « تمام ذرات عالم نیز در برابر «ولیّ امر» خاضعند.» الحمدلله

تجلی و ظهور در هستی

با توجه به مطالب گذشته که درباره انسان کامل و مظهر اسماء الهی، و ولایت و خلیفة الله بیان شد ، حال به یک جمع بندی مطالب پراکنده در درسها، پرداخته می شود ، و بحث کاملتری برای « شناخت انسان کامل» در زمان ما، و بيان اینکه خلافت الهی در این زمان از آن حجت و امام زمان(عج) است .

ریشه گرایش به انسان کامل

«در روند تاریخ افراد بزرگ و «انسان کامل» ستایش انگیز و تحسین برانگیز بوده، دیگر انسانها از آنان به نیکی نام برده اند. توجه به «انسان کامل» سابقه ای بس دیرین دارد. به هر یک از فرهنگ ها، نظام های فکری، ادیان و مذاهب که بنگریم، ردّ پایی از انسان کامل را می یابیم. حال ریشه این جستجو چیست؟

۱ـ نیل به کمال، که در نهاد آدمی نهفته است ـ او را به جست وجوی «انسان برتر» کشانده است تا در وجود او کمال خویش را بنگرد و تجسم یافته بیند.

دوم این که: دوری از نقص و ضعف، که از امیال و کشش های ریشه دار آدمی است ـ انسان را بر آن داشته در جستجوی وجود کاملی باشد، که از نقص ها و ضعف ها بيرون آید. و همین میل به کمال و دوری از ضعف، آدمی را واداشته تا در جستجوی وجود کاملی برای الگو برآید. یکی از موضوعات عرفانی در باره امام زمان(عج) اندیشه «انسان کامل» است.

در قرآن گاهی از انسان کامل با «خلیفة الله» و جانشین حق تعالی یاد می کند و با صراحت، جانشینی انسان از خداوند را بیان کرده است. و از آیات سی به بعد سوره بقره که در جلسات قبل اشاره شد، گفتاری مفصل مطرح شده است. در قران مي خوانيم :

«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»

(یاد آور زمانی را که پروردگارت به ملائکه فرمود من می خواهم جانشینی برای خود در زمین قرار دهم).

و در جایی دیگر، قرآن از انسان کامل با عنوان «امام» یاد می کند:

«وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا»

(…من تو را برای مردم امام قرار می دهم) .

تبريك ولادت حضرت ولي عصر (عج) . ۱۱۸۷ سال از تولد امسال سال ۱۴۰۰ شمسي است و امسال دو نيمه شعبان داريم جشن مضاعف …

چشم دل ما بر اثر تيره گى هاى نفسانى ، قدرت ديدن آفتاب وجودى انسان كامل و خليفة الله فى العالمين را از دست داده است لذا چون شب پره آفتاب را غايب مى پندارد.

شب نيمه‌ شعبان، ظرف تجلّی قرآن ناطق

شب نیمه شعبان در حد خود شب قدر است، چون اگر شب های سه گانه ماه مبارک رمضان ظرف نزول قرآن کریم است، شب نيمه شعبان ظرف تجلّی قرآن ناطق از ماورای طبيعت به نشئه طبيعت و جهان مادّه است.

 

دنیا می خواهند !

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری:” در شب نیمه شعبان همراه آقا سید هاشم حداد در زیر قبه امام حسین(ع) بودیم. در رواق های حرم مطهر ازدحام جمعیت زیاد بود. جناب سید هاشم به من فرمود : سید عبدالکریم این صورت هایی که می بینیم همه خوب هستند اما همه، دنیا را می خواهند.”

بلاي ما غيبت نيست بلكه غفلت است ـ در غيبت مقصر نيستيم ولي در ظهور مأثر هستيم

امروز امیر در میخانه توئی تو

فریاد رس این دل دیوانه توئی تو

مرغ دل ما را که به کس رام نگردد

آرام توئی، دام توئی، دانه توئی تو

آن مهر درخشان که به هر صبح دهد تاب * از روزن این خانه توئی تو

آری آن روز، روزی است که وعده الهی تحقق می یابد.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ

كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ

وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

(خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند ، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين [ديگران] كند ، همان گونه كه پيشينيان آنان را جانشين [ديگران] كرد ، و قطعاً دينشان را كه براى آنان پسنديده به سودشان استوار نمايد ، و يقيناً بيمشان را تبديل به امنيت كند ، [تا جايى كه] فقط مرا بپرستند [و] هيچ چيزى را شريك من نگيرند . و آنان كه پس از اين نعمت هاى ويژه ناسپاسى ورزند [در حقيقت] بدكار و نافرمان‏اند .).

آری در زمان شکوفایی گل نرگس(ع) شیعیان و منتظران مشتاقانه و بی صبرانه منتظرند که او را ملاقات کنند. در آن زمان تمامی موجودات حتی ملائکه، انبیا و ائمه معصومین (ع) همه و همه منتظرند. می خواهند ببینند که چگونه خدا عدالتش را در زمین بوسیله آنها برقرار می سازد. زمین و آسمان نیز منتظر چنین روزی است چنانکه قرنهاست انتظار با شکوهش را در دل می پرورانند.*

أثار معرفت به امام زمان (عج) 

«شناخت و اعتقاد و محبت به امام عصر(عج) در صورتی کامل، و عمیق و همه جانبه خواهد بود که از نگرش و معرفت سطحی گذر کرده، به لایه های میانی و نهان هم سر زند. این گونه شناخت ها، تنها یک دانستنی و معلومات خشک، نیست که دفتر دانسته ها و معلومات ما را ضخیم تر و قطورتر سازد. شایسته است این معارف را به عرصهء زندگی کشاند. آن گاه نهر زلال و پر خروشی جاری می شود که قلمروهای گوناگون زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و عبادی را سرسبزتر و حاصل خیزتر می سازد. و غنچه های معرفت می شکفند و از درخت محبت میوه های شیرین به بار خواهد آمد. حیف است و اندوه بسیار دارد که این معارف گوشه نشین باشد و دست بشریت کوتاه از آن.

براي هر كسي ظهور محقق ميشود چه کافر چه مسلمان وو باید …عرفه همه او را می شناسند چه صالح و طالح سنت یوسفی همه سنن انبیاء از مشخصات و سنت همه انبیاء در او است یکی فطرت میل به کمال و انسان کامل و اینکه حتما فریادرسی خواهد امد ، و یکی عمل صالح هر عملی یک جزاء دارد،

و مرتبه دیگر ایمان زیادتر و اعمال گذشته و اماده بهم مرتبت و همه اعمال گذشتگان و آیندگان مرتبت می شوند شوق هم زیادتر میشود

مرحله سوم، عمل صالح ارتباط با همه عالم و انسان کامل دارد شجره طوبی درختی است که ریشه و تنه این درخت در خانه امیرالمومنین و شاخه ها در دست مؤمنین …هر عمل صالحی مرتبط با هم و با هر عمل ، هر عمل صالح ارتباط با امام است . او ابا صالح پدر صالحین هستند . در سوره كهف آيه ۱۱۰‏ می خوانیم :

‏ قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً ‏

‏( اي پيغمبر ! ) بگو : من فقط انساني همچون شما هستم ( و امتياز من اين است كه من پيغمبر خدايم و آنچه گفت : بگو ؛ مي‌گويم ) و به من وحي مي‌شود كه معبود شما يكي است و بس . پس هركس كه خواهان ديدار خداي خويش است ، بايد كه كار شايسته كند ، و در پرستش پروردگارش كسي را شريك نسازد .‏

. « يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ » : مي‌ترسد از حاضر شدن در پيشگاه او براي حساب و كتاب . خواهان ديدار و ملاقات او است . چشم به راه ثواب و جزاي او است . « بِعِبَادَةِ » : در عبادت و پرستش . حرف ( بِ ) به معني ( في ) است .‏

قوام هستی به وجود خلیفة الله است

رأس ولایت خداست

رأس ولایت، خداوند متعال است «و هو الولی الحمید» و پیامبر(ص) که کاملترین انسان است ، ولی الله، خلیفة الله، رسول الله می باشد.و آنچنان به خدا نزدیک شده است که (این قرب مکانی نیست که خداوند محدود در مکان نیست) در سوره نجم فرمودند: وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَىٰ ﴿٧﴾ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ ﴿٨﴾فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ (در حالی که در اُفق اعلی قرار داشت!«۷» سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد…«۸» تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود) ، (حتی قبل از رسالت هم) او در افق کمال بود، آنگاه نزدیک تر شد و وحی بر او نازل گشت و فاصله اش با خدا به قدر دو کمان یا کمتر از آن شد.

در مرحله بعد، ولایت ائمه اطهار، و ائمه معصومین(ع) یکی پس از دیگری صاحب مقام ولایت، خلافت، حجت الهی بوده اند.

و حضرت مهدی(عج) خاتم اولیاء است. باین معنی که به عالی ترین مراتب ولایت، و اقصی ترین درجات قرب و نزدیکی به خدا رسیده اند. و البته با اقتدا به اولیای خدا می توان به خدا نزدیک و نزدیکتر شد و به تکامل رسید و انسان کامل شد. زیرا هدف از آفرینش، «انسان کامل» و رسیدن به کمال است.

مقصد نهائی بشر رسیدن به کمال مطلق است

بشر خاصیتهائی دارد که در هیچ موجودی نیست، از جمله در فطرت بشر طلب «قدرت مطلق» است نه قدرت محدود، طالب «کمال مطلق» است نه کمال محدود. و چون قدرت و کمال مطلق در غیر حقتعالی تحقق ندارد، بشر به فطرت، حق را می خواهد و خودش نمی فهمد. یکی از ادلهء محکم اثبات کمال مطلق، همین عشق بشر به کمال مطلق است. عشق فعلی دارد به کمال مطلق، و عاشق فعلی بدون معشوق فعلی محال است. و در اینجا توهم نیست زیرا این امری فطری است و فطرت بشر کمال مطلق را می خواهد و دنبال واقعیت کمال مطلق است.

هر که هر چه دارد راضی نیست، اگر تمام دنیا را به یکی بدهند قانع نمی شود و می رود دنبال آنچه ندارد. چرا؟ برای اینکه عشق به کمال مطلق دارد .اگر تمام عالم را کهکشانها، ثوابت، سیارات و هرچه هست در تحت سلطهء یکنفر بیاید باز قانع نمی شود، برای اینکه اینها کمال مطلق نیستند.

بشر تا نرسد به آنجایی که اتصال به دریای «کمال مطلق» پیدا نکند و در آنجا فانی نشود، برایش اطمینان حاصل نمی شود. «الا به ذکرالله تطمئن القلوب» (با یاد خدا دلها آرامش می یابد) نه به مال و جاه و مقام قدرت، و نه به دارا بودن همه ملک و ملکوت.

آنچه اطمینان می آورد، و نفس را از تزلزل و خواهشی که دارد، بیرون می آورد آن ذکرالله است. نه ذکر به اینکه با لفظ، ما لا اله الا الله بگوییم [بلکه] ذکر الهی که در قلب واقع می شود، و از قلب و درون برمی خیزد..

و بعد در آیات دیگر می فرماید: «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ » نفس مطمئنه : یعنی نفسی که هیچ خواهشی ندارد [مطمئن می شود که به کمال مطلق برسد]، کمال مطلق آنوقتی است که یاد و ذکر او باشد. غیر او نباشد. جاه و مال و مقام نباشد توجه به عالم ماده و مادیات، توجه به عالمهای دیگر، به غیب و شهادت هیچ نباشد.

وقتی یاد منحصر شد به یاد خدا، آنجا نفس مطمئن می شود آنوقت که مورد این خطاب واقع می شود: يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً .

ای نفسی که به آنجا رسیدی که مطمئن شدی، از لغزش بیرون رفتی و به جای دیگر توجه نداری، تو برگرد به خدای خودت «الی ربک» [ رب نفس مطمئنه ] حالا خطاب می رسد:

«فَادْخُلِي فِي عِبَادِي» نه عباد الله، و نه عبادالصالحین، بلکه عبادی . به ریزه کاری «ی» [توجه شود]. وقتی که در عباد داخل شدی، «وَادْخُلِي جَنَّتِي » (به بهشت من در آی) نه «الجنه» (که آن جنت با همه عرض و طولش مال عباد صالح است، نه عبادی). بهشت عبادی [بندگان خاص خدا] آنجاست که دیگر هیچ نیست جز عبادت، آنهم عبادت «هو» وقتی به آنجا رسیدی «ادخلی جنتی»، جنت لقاء، جنت ذات، جنتی که انتصاب به هیچ جا ندارد الا به «هو» آنوقت نفس مطمئنه وارد شده است در یک «منبع نور» و در یک کمال مطلق و رسیده است به آن چیزی که عاشق آن بود. آنجائی که، ایکاشها تمام شود، یالیت، تمنا تمام می شود. آنجائی که: {انسان به علم مطلق برسد و این قطره در آن دریا فانی گردد}

بشر نمی فهمد که عاشق خداست، نه عاشق دنیا. بدلیل اینکه [وقتی به هر مقام و درجه ای رسید] می بیند کافی نیست.و این اختلافات که پدیدار می شود، برای اشتباه در مقصد است.

و ما مقصد فطرت را نمی دانیم، و به کتاب فطرت آشنا نیستیم، و اگر ما طبق فطرت پیش برویم به کمال مطلق می رسیم، « کمال مطلقی که آرزو و ندای فطرت انسان است».

 

انسان کامل مظهر اسماء خدا است 

انسان كامل و امام وجهه الله و مظهر أسماء الله هستند “هو الحي القيوم”

«عالم خیمه ای است که عمودش امام عصر(عج) است». و خیمه برای برپا ماندن نیازمند عمود است، زیرا امام عصر(عج) مظهر اسم «قیوم» است . مظهر حقیقتی که (قوام همه چیز به اوست) و مظهر اسم قیّوم به تبع ظاهر خود قیوم است. براین اساس، ابن عربی خلیفة الله را «عمود السّما، ستون آسمان» می نامد. و این حقیقت در احادیث بازتاب گسترده ای دارد . در حدیث نبوی آمده است:

«ولا تخلواالارض منهم و لو خلت لانساخت»

(زمین از اهل بیت خالی نمی شود و اگر خالی شود، اهلش را در خود فرو می برد). و در روایت دیگری آمده است:

«لو خلت الارض طرفة عینٍ من حجةٍ لساخت باهلها» .

و امام رضا(ع) می فرماید: «لا تبقی ساعة اذاً لساخت» انسان کامل با همه چیز مرتبط و همه و همه کس با او در قلمرو تکوین آشنا است.

اللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج🌼

 

🌹خوشا روزى که مولا بازگردد🌹

🌷انا المهدى طنين انداز گردد🌷

🌹به حق مادرش زهراى اطهر🌹

🌷به حق فرق اکبر، حلق اصغر🌷

🌹خداوندا ظهورش دير گرديد🌹

🌷بسى عاشق در اين ره پير گرديد🌷

🌹مهيا کن تو اسباب ظهورش🌹

🌷منور کن تو گيتى را ز نورش🌷

يا رب الحسين(ع) بحق الحسين(ع) اشف صدر الحسين(ع) بظهور الحجة(عج).

تا حالا فكر كرده ايد چرا در هر مناسبتی حتی شادی ها زیارت امام حسین (ع) شفارش شده و حتی در نیمه شعبان ؟ چون عاشورا و ظهور بهم مرتبت هستند ، ظهور امتداد عاشورا و عاشورا نتیجه غدیر است. کاروان ما هم از غدیر تا ظهور بود .

هدف خلقت و حکومت جهانی مهدویت 

بررسی زندگی انسان در روی زمین حاکی است که وی در هر عصری گامی به سوی تکامل برداشته و هر یک از تمدن های گوناگون با نوآوری های خاصی در جهت تکامل مادی او بوده است

در این میان نقش انبیا در تعدیل این تکامل و همراه سازی تمدن مادی و معنوی بسیار موثر بوده هرچند عوامل تعصب و جهل و نادانی مانع از آن شده که میان دو تکامل مادی و معنوی تعادل برقرار شود. بر این اساس باید در انتظار روزی باشیم که این تعادل به حد کمال برسد

و بشر به جای تکامل یک بُعدی، تکامل همه جانبه پیدا کند . و جسم و جان، و تن و روان با هم پیش بروند

و امکانات مادی با حفظ ارزش های اخلاقی و عقلانی همراه باشد و در غیر این صورت این تکامل به ضرر انسان بوده ، و بسان این خواهد بود که قلب کودک بزرگ شود اما مغز او به همان حالت کوچکی باقی بماند.

اگر تکامل را یک قانون طبیعی جهان بدانیم ، و یا آن را به علاوه بر اقتضای طبیعی خواسته مشیت الهی بیاندیشیم، که سرانجام باید این تکامل حالت واقعی پیدا کند و از حالت یک بُعدی به دو بعدی تبدیل شود. این همان است که تمامی شرایع آسمانی بر خروج مصلحی در برهه‌ای از زمان اتفاق نظر دارند.

از دیدگاه مسلمانان رهبر این تکامل همه جانبه بشر فرزندی است از فرزندان پیامبر اسلام ، به نام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف خواهد بود. زیرا پیامبر گرامی(ص) می فرماید:

«لو لم یبقی من الدنیا الا یومٌ واحدٌ لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج من ولدی فیملاها عدلا و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً »

«اگر از عمر جهان یک روز باقی نمانده باشد، خدا آن روز را بقدری طولانی می کند تا مردی از فرزندانمان قیام نماید و دنیا را از عدل و قسط پر سازد همانگونه که با جور و ستم پر شده است.»

به قول سعدی:

شور غم عشقش حیف است پنهان داشتن

در گوش نی رمزی بگو تا بر کشد آواز را

اگر در باور و آگاهی افراد از امام زمان، از این حد که هر هفته تنها برگه مکتوب تقدیم حضرتش می گردد و ایشان نظر می اندازد، به معرفتی ژرف تبدیل شود،.بی تردید ثمرات عملی بی شماری در پی دارد.

اگر در باور ما روزنه تنگ ارتباط و اطلاع امام، (از طریق نامهء مکتوب اعمال در طول هفته) جای خود را به «شاه راه مشاهده مستقیم» بلکه فیض رسانی و بخشیدن لحظه به لحظه وجود، حیات، علم، اراده، قدرت و روزی و اشراف و احاطه ای قوی تر از شخص بر خودش و بسیاری دقایق و ظرایف دیگر بدهد، بی گمان انقلابی بس عظیم در فهم اندیشه مهدویت و در شناخت امام زمان(عج) رخ می دهد.

آن گاه معرفت، محبت، اعتقاد و فهم ما از انتظار و ظهور و دیگر حوزه ها، دگرگون خواهد شد. و ثمره عملی این معارف عمیق ، در زندگی ما نمایان خواهد شد. معرفت همان تكامل كه ىر فطرت ما وجود دارد

و اندیشه و تأمل در این باب و سرایت این معارف به قلمروهای مختلف زندگی و فکری ما تأثیر بسیار دارد.

دنیا تکامل می یابند  

مرحوم شهید مطهری درباره نوسانات تاریخ می‌گوید: هرچند در مجموع حرکت تاریخ، تکاملی است، ولی، سیر تکاملی تاریخ، جبری و لایتخلف نیست.

یعنی چنین نیست که هر جامعه‌ای در هر مرحله تاریخی لزوما نسبت به مرحله قبل از خود کامل‌تر بوده است. نظر به این که عامل اصلی این حرکت انسان است و انسان موجودی مختار و آزاد و انتخاب‌گر است.

ولی بشریت فطرتاً در آرزوی تکامل و زندگی در مدینه فاضله ای با گسترش عدل الهی در پرتو انسان کاملی که پرچم دار حکومت جهانی مهدویت است و تحقق وعده الهی می باشند.

خداوند این بشارت را به انسانها داده است ، و مدینه فاضله، نعمتی است که قرآن مجید ، به آن نوید داده است:

«وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنکم فی الارض کما استخلف الذین من قبلکم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضالهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذالک فاولئک هم الفاسقون؛

خداوند به كسانى از شما (مسلمانان) كه ایمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند وعده داده است كه قطعا آنها را در روى زمين جانشين (خود) كند و حکومت بخشد

همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنها بودند (مانند مؤمنان قوم نوح و قوم هود و صالح و قوم یونس ) جانشين ساخت، و حتما آن دينى را كه براى آنها پسنديده است (دين اسلام) براى آنها مستقر و استوار سازد، و بى‌ترديد حال آنها را پس از بيم و ترس به امن و ايمنى تبديل نمايد به طورى كه تنها مرا بپرستند و چيزى را شریک قرار ندهید…

 

چه زیباست طلوع خورشید ولایت

وقتی امام زمان ما آخرین منجی بشر بیاید، او نیز چون جد بزرگوارشان همه بدیها و ستمهای دشمنان را می بخشد. و تنها شیطان صفتان و مفسدین فی الارض را نابود خواهد ساخت . وقتی آن عشق جاودانه و آن خورشید آفرینش ظهور نماید، تمام ادیان و مذاهب و مکاتب را نور افشانی می فرماید و دنیا را پیرو دین اسلام و همه مردم را موحد و یکتا پرست می گرداند.

امام علی(ع) فرموده اند:

«هو الشمس الطالعة من مغربها یظهر بین الرکن و المقام فیطهر الارض و یضع میزان العدل فلا یظلم احد احداً»

(او همان خورشیدی است که از مغرب طلوع میکند و در میان رکن و مقام ظاهر میشود. پس زمین را پاک میکند و میزان عدالت را می گستراند و دیگر کسی به کسی ظلم و ستم نمیکند.).

امام صادق(ع) نیز می فرماید: «همه ادیان و مذاهب از روی زمین برداشته میشود و جز دین خالص (اسلام) دینی باقی نمی ماند» . بخدا سوگند که نا هماهنگی ادیان و مذاهب از بین میرود و تنها یک دین در سراسر جهان حکومت می کند. چنانکه خدای متعال نیز فرموده است: این است و جز این نیست که دین در نزد خدا فقط اسلام است و بس»

و نیز می فرماید:

وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ

ما مى ‏خواستيم به آنان كه در آن سرزمين به ناتوانى و زبونى گرفته شده بودند ، نعمت هاى باارزش دهيم ، و آنان را پيشوايان مردم و وارثان [اموال ، ثروت‏ها و سرزمين‏هاى فرعونيان] گردانيم .

بزرگان گفته اند این آیه نوید دهنده امامی است که زمین را مالک خواهد شد و همه جهان و جهانیان را تحت سیطره خود خواهد آورد. به راستی که وقتی حضرت مهدی موعود(عج) بیاید، عقلها را کامل گردانده و بیست و هفت علم برای تمام موجودات خواهد آورد.

پیامبر خدا(ص) فرموده اند: «در نهایت، در میان امت من خلیفه ای می آید که چون سیل بخشش می کند و حتی آن (بخشش) را نمی شمارد و آن هنگامی است که اسلام با تمام ابعادش اجرا می شود.».

رسول خدا(ص) در باره چگونگی عصر ظهور فرمودند: «در عهد او آبها فراوان می شود، رودخانه ها پر آب می گردد، خوردنیهای زمین چند برابر می شود و…(تمام نعمتهای زمینی آشکار می شود) کینه ها از بین میرود و شرّ از جهان هستی رخت بر می بندد و تنها خیر باقی می ماند و بس».

امام باقر(ع) در باره درک مقام و معرفت امام عصر(عج) فرموده است: «من ادرک مقام اهل بیتی، من ذی عاهة برأ و من ذی ضعف قوی» (هر کس قائم اهل بیت مرا درک کند، اگر بیمار باشد بهبود می یابد و اگر ناتوان باشد نیرومند می شود.) .

بامید روزی که شاهد حضور و ظهور آن وجود مبارک و انسان کامل، و حجت الهی شویم، و از یاران او قرار گیریم «انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا».

اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعه و فی کل الساعه ولیاً و حافظاً و قاعدا و ناصرا و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه طویلا برحمتک یا ارحم الراحمین. والحمدلله رب العالمین.

هیچ می دانید اگر مقدمه ظهورش را تا بحال فراهم کرده بودیم و یاران با وفایش نیز همه آماده بودند، او نیز از پس پرده غیبت برون آمده بود؟ پس این ما هستیم که او را در زندان غیبت نهاده و موجب رنج مهربانترین و عزیزترین بنده خدا می شویم. این ما هستیم که خود را برای ظهورش آماده نساخته و یا نفس خویش را تزکیه ننموده ایم. این ما هستیم که به حقیقت دوستدارش نیستیم. همه به زبان او را دوست دارند و آمدنش را منتظرند، اما به راستی کدامین از ما تا بحال هر ساعت و هر لحظه آمدنش را شماره کرده و خود و قلب و روح خویش را برای قدوم مبارکش فرش نموده و تزیین کرده ایم؟ ای قلب عالم امکان! ای مهربانترین! متى ترانا ونراك .

وظیفه منتظرین

در احادیث فراوانی وظایفی برای منتظرین قائم آل محمد(ص) بیان فرموده اند از جمله اینکه:

“تقوی، ورع، عفاف، صلاح و اجتناب از معاصی و تقرب الی الله تعالی. پس منتظر ظهور مصلح، باید خود مصلح باشد.

و از امام صادق(ع) مرویست:

«من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و.محاسن الاخلاق و هو منتظر، فان مات و قام القائم بعده، کان له من الاجر من ادرکه، فجّدوا و انتظروا هنیاً لکم ایتها العصابة المرحومه.»

( کسی که دوست دارد از اصحاب امام قائم باشد پس باید منتظر باشد و با ورع عمل کند و درمحاسن اخلاق کوشا {سعی در تزکیه نفس نماید} ) پس اگر این شخص قبل از ظهور بمیرد اجر او مانند کسی است که او را درک کرده باشد.) پس خوشا بحال کسی که در اصلاح نفس و عمل صالح کوشا و خود را خالص برای خدا قرار دهد.

 

انتظار روح امیدواری به آینده

کسی که می خواهد از اصحاب امام قائم باشد باید خود را برای این امر آماده کند، چون انتظار، آمادگي براي جهاني بهتر، نويدبخش، عدالت خواه و سرشار از ايمان و معنويت و اخلاق است.

انتظار روح اميدواري و انگيزه نسبت به آينده است: در روايات آمده است: كسي كه انتظار حاكميت ما را مي كشد مانند كسي مي ماند كه با خون خود در راه خداوند غوطه مي خورد.

دلبرم يوسف زهراست خدا ميداند

يادش آرامش دلهاست خداميداند

علت غيبت اوهست گناه من و تو

خون جگر از گنه ماست خدا ميداند

همه دنبال زروسيم و گرفتار دلند

پسرفاطمه تن

هاست خدا ميداند

ازهمه بيشتر آنكس كه بود منتظرش

مادرش حضرت زهراست خدا ميداند

سلامتي وتعجيل درفرج آقاامام زمان(عج)صلوات

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *