خانه / اسلايد / در کجا هستم و چکار باید بکنم؟

در کجا هستم و چکار باید بکنم؟

در کجا هستم و چکار باید بکنم؟

در سوره آل عمران آيه ۱۳۳‏میفرماید:

‏ وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ‏

‏و ( با انجام اعمال شايسته و بايسته ) به سوي آمرزش پروردگارتان ، و بهشتي بشتابيد و بر همديگر پيشي گيريد كه بهاي آن ( براي مثال ، همچون بهاي ) آسمانها و زمين است‌ ؛ ( و چنين چيز با ارزشي ) براي پرهيزگاران تهيّه ديده شده است .‏

‏« سَارِعُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ » : بشتابيد به سوي اسباب مغفرت . از قبيل توبه و عبادت .

و در سوره حديد آيه ۲۱‏ نیز می فرماید:

‏ سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاء وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ‏

‏بر يكديگر پيشي بگيريد براي رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتي كه پهناي آن همسان پهناي آسمان و زمين است . براي كساني آماده شده است كه به خدا و پيغمبرانش ايمان داشته باشند . اين ، عطاء خدا است ، و به هر كس كه بخواهد آن را مي‌دهد ، و خدا داراي عطاء بزرگ و فراوان است .‏

توضيحات : ‏« سَابِقُوا » : با همديگر مسابقه دهيد . بر يكديگر پيشي گيريد .

 

چه باید بدانیم

چه بدانم برای حیات دنیا ؟، چه بدانم برای حیات ابدی ؟، و آرامش دنیا و آخرت ؟ البته در حیات دنیا هم بهره مند خواهد شد.

گفته شد سه مسأله : از کجا آمده ام ، آمدنم بهر چه بود ، بکجا می روم اگر مسافرم کجا میروم ، استقرار من در کجاست.

چه بدانیم فقط ۳ مساله

خدایی است که مرا آفریده خالقی دارم ، اعتقاد به حیات دیگر ، آخرتی است ، دلیل عقلی آیا مفسدین و مومنین مساوی هستند ؟

در کجا ؟ چکار باید بکنم ؟ ، اعتقاد به نبوت پس کتاب آسمانی و رهبران الهی پیامبران …هر سه مسآله دلیلشان در قرآن است . ولی قبل از قرآن هر انسانی به فطرت و عقل خود آنرا می پذیرد. اگر شک و شبهه ای است برو از منبع معتبر و بی غرض تحقیق کن .

اصل عقیده این سه مساله است . حالا کسی بخواهد بیشتر بداند که شک نداشته باشه تحقیق بیشتر باید بکند . می بینیم بعضی اهل نماز و ووو ولی بعد بر می گردند! چرا؟ چون اینها از اول عقیده راسخ نبود …

سوره تين آيه ۴‏

‏ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ‏

‏ما انسان را ( از نظر جسم و روح ) در بهترين شكل و زيباترين سيما آفريده‌ايم .‏

توضيحات : ‏

‏« لَقَدْ خَلَقْنَا . . . » : جواب قسمهاي چهارگانه است . « أَحْسَنِ » : زيباترين . بهترين . « تَقْوِيمٍ » : هيئت . سيما . در اصل تقويم ، در آوردن چيزي به صورت مناسب و نظام معتدل و كيفيّت شايسته است، لذا در اينجا مراد ساختار انسان با دو بعد جسماني و روحاني است ، كه « عالَم صغير » و « موجود ناشناخته‌ » نام گرفته است ، و خداوند او را بزرگوار فرموده است و آفريدگار جهان در برابر اتمام خلقت انسان ، خويشتن را ستوده است فتبارک الله احسن الخالقین

‏ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ‏

‏ما انسان را ( از نظر جسم و روح ) در بهترين شكل و زيباترين سيما آفريده‌ايم .‏

خلق الانسان فی احسن التقویم ثم رددناه اسفلَ سافلین

اصل مطلب

بحث انسان است که باید شناخته شود ، قبلا گفته شده که خلقت انسان که قرآن می گوید:

ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ‏

‏سپس نطفه را به صورت لخته خوني ، و اين لخته خون را به شكل قطعه گوشت جويده‌اي ، و اين تكّه گوشت جويده را بسان استخوانهاي ضعيفي درمي‌آوريم ، و بعد بر استخوانها گوشت مي‌پوشانيم ، و از آن پس او را آفرينش تازه‌اي بخشيده

و ( با دميدن جان به كالبدش ) پديده ديگري خواهيم كرد .

.پس این دو بعد احکام خاص خود را دارند انسان با این دو بعد انسان است اسفل جسم و غرائز و ووو

و آن نفخه الهی میخواهد پرواز کند و برگردد ولی کشش غرائز مانع است

جسم غذا میخواهد که رشد کند ، ولی غذای بعد ملکوتی انسان و غذای روح ، عقیده و علم و معارف الهی ، و با نیت و اخلاص است . غذای روح برای تعالی و …

همه اعمال هر کدام اثری دارد . پس در اثر تکرار اعمال منبعث از افکار که منبعث از عقیده است شخصیت انسان تشکیل می شود .

حالا این شخصیت را تو میسازی با اعمال خود که از عقیده تو منبعث شده است شخصیت تو همان باطن تو است که تو خود ساخته ای حالا وقتی از دنیا منقطع شدی در باطن دنیا باطن تو ظاهر می شود یکمرتبه آدمی خود را حیوان می بیند.

برزخ باطن دنیاست باطن انسان ظهور می کند

عرفاء این چیزها را می دانند و عقیده راسخ به خدا دارند نه فقط علم بلکه همه چیز را از خدا می دانند و امیدشان هم به خداست و در زندگی خود این عقیده را بالفعل در می آورند.

پس انسان در حقیقت عقیده خود را در عمل ظاهر می کند. عقیده باطن عمل باطل …عقیده صحیح عمل صحیح را بوجود می آورد. یعنی آن عقیده باطنی ظاهر می شود همان که خودت آنرا کسب کرده و بران عمل کردی و شخصیت خود را ساخته ای .

همان صحیفه وجودت که با عقیده و عملت خودت بوجود آورده ای . نمیشه هم تغییرش داد چون آنجا هر چه کاشته ای رشد می کند و آثاری . حالا می گویم صحیفه وجودت را زیبایی ها پر کن .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

اگر حقیقت خودت را بدانی و ببینی آنچه در بیرون است در دل تو نیز وجود دارد.

خودت کی هستی ؟ حالا آیا خدایی است یا نه !؟ ولی چیزی که شک نداری خودت هستی ،

اگر در خود کمی تفکر کنی و تدبر نمایی می گویی من کامل نیستم ، هر چه دلم میخواهد ندارم پس کامل نیستم ،.من ناقصم پس باید کمالی باشد

کمال چیست؟ پس در ذهن ما یک کمالی تصور می شود . پس دوتا یکی ناقص خودم و یکی کمال که میخواهم باشم آن کامل کیست ؟

تصور من از کامل چیست ؟ چرا هر چه ندارم از خدا میخواهم ؟ حالا این خدا کیست ؟

درسته ، همان است که کامل است و خلق و تدبیر همه هستی بدست اوست . اره او کمال مطلق است پس برو او را بشناس کمال را بیاب که دنبالش هستی . دنبال چی هستی؟ چه می خواهی؟ نگران چی هستی ؟ و آنچه انسان را از نگرانی تا حدودی بیرون می آورد اینکه بداند: او نمی میرد .

 

از چه می ترسی ؟ خیلی از ترس ها و نگرانیها بی مورد هستند . حالا

شادی می خواهی ؟

پس شادی در درون وجود است . من همیشه بودم حالا کجا ؟ در علم الهی یا از عدم که نبودم از جایی آمده ام . شادی می خواهی ؟

پس بزرگترین بشارت که تو نمی میری

من همیشه بوده ام و جاودانه هستم حالا فعلا اینجا هستم ، عوالم گوناگون را سیر می کنم بزرگترین شادی ، این شادی که انبیاء آورده اند .

می گویند : نمی میری ، میری پیش پروردگارت ، همان کمال مطلق همیشه بوده ام و نمی میرم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

🍀 نفس تخدیر می شود!🍀

از استادم حسن زاده آملی روحی فداه می فرمایند:

سرگرمی های دنیا نفس را تخدیر کرده آلام را حس نمی کند این تخدیر با قطع علاقه دنیا یعنی مرگ قطع می شود

آن وقت است که درد با شدت هجوم می آورد بویژه اینکه انسان می فهمد انسان است ولی حیوان شده!

تخدیر نفس با سرگرمی های دنیا

مثل بچه ای است که به علت دل درد گریه می کند، مادر برای آرام کردنش دست می زند، بچه را حرکت می دهد، صداهای جورواجور می کند، بچه ساکت می شود. به مجرد اینکه سرگرمی مادر تمام شد، گریه شروع می شود. در مدت سکوت درد بود[اما] سرگرمی نمی گذاشت بچه درد را حس کند.

در دنیا دردهای صفات حیوانی، درندگی و گزندگی برای آدمی موجود است

ولی سرگرمی های دنیا مرکز درد یعنی نفس را تخدیر کرده پس درد را احساس نمی کند. به مجرد قطع شدن سرگرمی ها درد شروع می شود.

🌸حرف بزن…

اما طوری حرف بزن که بدانی خدایت راضی است و به تو لبخند میزند!

🌸گوش کن…ا

اما طوری گوش کن که مطمئن باشی اگر خدایت از تو پرسید گوشت چه چیزهایی شنیده ، شرمسار نباشی…

🌸نگاه کن…

اما طوری نگاه کن ، که چشمهایت آیینه ای از وجود خدا باشد! پر باشد از خدا و هرچه می بینی خدا را یادت بیاورد…

🌸فکرکن …

اما به کسی و به چیزی فکر کن که خدا را از یادت نبرد… طوری فکر کن که آخرش یک سر نخی از خدا پیدا کنی!

🌸عاشق باش…

اما طوری عاشق باش که هم به دست آوری و بتوانی از دست بدهی! طوری که معنای عشق واقعی را گم نکنی!

🌸عاشق زمینی ها باش!

اما نه طوری که زمین گیرت کند و از رسیدن به آسمان و آن عشق ابدی باز مانی!…

عاشق خداباش…❤️

 

🍀نماز به قصد بهشت 🍀

منطق انسان بیدار این است که《 ان صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین.》 همانا نماز و سکنات و حیات و ممات من برای الله پروردگار جهانیان است.

خلاصه این که ( چنین شخصی) وقف حق تعالی است و همه اعمال و احوالش قربة الی الله است، شخص موحد خدا می بیند و بس. مسلمان اگر نمازش را به قصد بهشت بخواند، نماز او باطل است، نماز و دیگر اعمال عبادی باید برای تقرب حق تعالی باشد .

📚 منبع :پند های حکیمانه

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *