خانه / اسلايد / آیا آماده این مهمانی هستی؟

آیا آماده این مهمانی هستی؟

گرسنگی در ضیافت الله !؟

این ماه، ماه “ضیافة الله” است اما متأسفانه هنوز معنی این مهمانی به خوبی شناخته نشده است . می بینیم که اکثر انسانها در این ماه بیشتر توجهشان به غذا و افطار و سحریست در صورتی که همان گرسنگی و تشنگی برای خودسازی و تزکیه نفس است.

گرسنگی برای آدم شدن 

بزرگی می گفت: خداوند واجب کرد بر شما گرسنگی و تشنگی را تا آدم شوید. جالب این که روزه عبادتی است برای با تقوی شدن.

آری ماه مبارک رمضان فرصتی و وسیله ایست برای اینکه آدم شویم، بنده خدا شویم، و توشه ای برای آخرت فراهم کنیم، نه اینکه خود را با سریال های متعدد مشغول سازیم.

و از دعاهای عظیم و پر محتوای سحرها خود را محروم نمائیم، و فقط شب قدر برویم و با خواندن دعای جوشن کبیر، که حتی ممکن است معانی بیشتر آن کلمات و اسماء الله را هم ندانیم، و منتظر نزول ملائکه باشیم که تمام حاجتهای ما برآورده شوند!.

 

آیا آماده این مهمانی هستی؟

هر کسی بر حسب میزبانی که او را دعوت می کند،خود را برای رفتن به مهمانی آماده می کند. بعضی از مهمانی ها بسیار ساده، و نیاز به استعداد و آمادگی خاصی ندارند، ولی برای حضور در بعضی از مهمانی ها انسان از مدتی قبل خود را آماده می کند چرا؟ چون دعوت کننده مهم است، و دعوت شده قصد دارد از بقیه مهمانان کمتر نباشد.

حال میزبان در این ضیافت کیست؟ و خصوصیات این مهمانی چگونه است؟

کارت دعوت و هدف از مهمانی 

حضرت رسول (ص) از واژه ” دعیتم ” استفاده کرده اند یعنی شما به این مهمانی دعوت شده اید، و کارت دعوت این مهمانی هم همان کتب آسمانی هستند که توسط پیامبران برای تعالی روح انسانها فرستاده شده، ودر آن کتب آسمانی، شما را به این ضیافت و مهمانی خدا دعوت کرده اند. که درآیه ۱۸۳ سوره بقره می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون

(اى اهل ايمان ! روزه بر شما مقرّر شده ، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرّر شد ، تا پرهيزكار شويد).آری این نکته قابل توجه است که حضرت می فرماید: در این ماه شما به مهمانی خدا دعوت شده اید.

«دُعیتُم» (شما دعوت شده اید) برای این مهمانی، و کارت دعوت شما هم در کتاب قران، و این دعوت نامه بوسیله پیامبر(ص) بما رسیده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ »

«هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.»

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعا‌های شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دعوت كننده كيست؟

این دعوت نامه از طرف کیست؟ 

قران ترتیل ایات مجلسی

از طرف میزبانی است که صفات او در آخر سوره حشر چنین آمده است:

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ ﴿٢٢﴾

اوست خدايى كه جز او هيچ معبودى نيست ، داناى نهان و آشكار است ، او رحمان و رحيم است .

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٢٣﴾

اوست خدايى كه جز او هيچ معبودى نيست .

حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ظلم نمی کند، امنیت بخش است، مراقب همه چیز است.

قدرتمندی شکست ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می کند، و شایسته عظمت است از آنچه شریک برای او قرار می دهند!

هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٢٤﴾

او خداوندی است خالق، آفریننده ای بی سابقه، و صورتگری (بی نظیر) برای او نامهای نیک است.

آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می گویند، او عزیز و حکیم است!

يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

آری دعوت نامه از چنین میزبانیست با این همه کمالات، که همه چیز دارد، یعنی کلید خزائن همه چیز در دست اوست. میزبان این ضیافت و مهمانی، خداوند (رحمان و رحیم و حکیم و حلیم و کریم و علیم و قادر و.رازق و… است) .

سفره ای معنوی با اسماء الله 

واولین صفتی که می توان برای این میزبان در این مهمانی بیان کرد «کرم اوست».

که در این ماه با «جود و کرم » خودش سفره ای معنوی برای بندگان خود گسترده است، وما را به این مهمانی دعوت نموده

این میزبان ( یعنی خداوند ) «توّاب» است . اما تو باید توبه کنی تا مشمول اسم توّاب خدا گردی ، یعنی خداوند توبه پذیر است اما باید تائبی باشد تا تواب بودن خدای تبارک و تعالی تجلی پیدا کند. صفت تواب صیغه مبالغه است در قبول کردن توبه .

این خداوند بزرگ، «غفار» هم هست.

این خداوند «کریم، رحیم» است.

و رحمت واسعه اش برای مؤمنی است که خود را مستعد دریافت این رحمت الهی کند. و بیشترین چیزهای که بر سر این سفره معنوی وجود دارد همان ظهور اسماء الله الحسنی هستند، و جلوه گاه صفات :

«تواب و رحمت و کرم عفو و مغفرت »

و این صفات خداوند در این ماه بیشتر تجلی پیدا می کند . یکی دیگر از صفات میزبان «غنی» است. آن هم غنای مطلق یعنی هر آنچه که بخواهی خزائن آن نزد اوست و کلید خواستهای مادی و معنوی در دست اوست.

و حضور، و رفتن و نرفتن بندگان هم هیچ تأثیری به کبریایی حضرت حق نمی کند؛ اما حضرت حق دوست دارد بندگانش به این مهمانی بروند، حتی بندگانی که از مدتها درب خانۀ او را نزده باشند .

خداوند دوست دارد که تو برای این مهمانی خودت را آماده کنی و با به دست داشتن یک شاخه گل معنوی آمادگی خود را اعلام کنی، و آن عطر صفای درون توست که آن یک نوع آمادگی برای ورود به ماه خدا ، و حضور در این ضیافت الله است .

از جمله صفات این میزبان «جواد» بودن است. که جواد یک صیغه مبالغه در رزق دادن است .

این میزبان:«خدای رحمان و رحیم و ارحم الراحمین» است . پس خوب بنگر که تو می خواهی به چه ضیافت ومهمانی بروی؟ و چه میزبانی تو را به این مهمانی دعوت کرده است ؟ حال اندکی از صفات میهمان بگوییم ؟

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *