خانه / اسلايد / با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم

از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در این مهمانی غسلی است، که در شب اول ماه مبارک، و تمام شبهای این ماه مبارک خصوصاً شبهای فرد، در اعمال مستحب وارد شده است .

غسل علاوه بر طهارت ظاهری، یک طهارت باطنی نیز می باشد، به همین دلیل حدث اکبر را با غسل پاک می کنند و حدث اصغر را با وضوء . لذا شایسته است که انسان به هنگام غسل کردن، «نیت توبه از تمام گناهان و تمام افکار غیر خدایی را که در ذهنش بوده نیز مد نظر داشته باشد» .

امام باقر(ع)فرمودند: «ان الله اشد فرحاَ بتوبة عبده من رجل اضلّ راحلته و زاده فی لیلة ظلماء فوجدها» (…خداوند بیشتر خوشحال می شود از [بازگشت] و توبه بنده اش، از مردی که گم کرده باشد مرکب و توشه خود را در شبی ظلمانی، و آنرا پیدا کند».

لازم است انسان تعجیل بر توبه نماید از گناهان کبیره و صغیره، و بداند که هیچ معصیتی کوچک نیست. و تدارک کند آنچه بر ذمه او است ، در گذشته از واجبات و کفارات و رد حقوق و مظالمی اگر بر عهده دارد قبل از حلول ماه مبارک رمضان.

در روایت است که خارج شد رسول الله(ص) در روز یکشنبه ای از ماه ذوالحجه و فرمود:

«یا ایهاالناس فمن منکم یرید التوبه؟»

(ای مردم چه کسی از شما توبه می خواهد؟) راوی می گوید: مردم گفتند همه ما توبه می خواهیم ای رسول خدا.

حضرت فرمود: غسل کنید و وضو بگیرید، و چهار رکعت نماز بخوانید، و در هر رکعت «یک مرتبه سوره حمد، و قل هوالله احد سه مرتبه، و معوذتین را یک مرتبه ».

و سپس استغفار کنید هفتاد مرتبه، و ختم کنید استغفار را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العزیز» پس بگویید: یا عزیز و یا غفار اِغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات و انه لا یغفر الذنوب الا انت» ظاهرا این استغفار و دعا بعد از نماز است.

و رسول خدا(ص) فرمود: کسی از امت من نیست که این عمل را بجا بیاورد، مگر اینکه ندا داده می شود از آسمان، ای بنده خدا عمل از سر بگیر…، و خلاصه حدیث آنست که هر کس آن را بجا آورد توبه اش مقبول و گناهانش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد، و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد، و والدینش از او راضی گردند، و مغفرت شامل حال والدین و ذریه او گردد، و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او بیرون شود. (البته حق الناس را فراموش نکنیم) .

شخصی از حضرت رسول(ص) پرسید اگر کسی این عمل را در غیر این ماه انجام دهد؟، فرمود: همان طور است پس این عمل و توبه برای هر زمانی مناسب است چه بهتر برای آمادگی به ماه مبارک رمضان باشد.

آری به مهمانی پروردگار عالمیان رفتن با توبه نصوح و اخلاص، تا از فیض و رحمت الهی، و شبهای قدر برای ظلمات قبر توشه ای فراهم کنیم.

در قسمتی از خطبه فرمودند:

أیّها النّاس، إنّ أنفُسَکم مَرهونَة بِأعمَالِکُم، فَفَکّوها بِاستِغفَارِکُم …

ای مردم! جان‌هایتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آن‌ها را از گرو، خارج کنید. پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طولانی کردن سجده‌ها، آن را سبک گردانید.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *